Medicinsk humaniora i uppsatser och examensarbeten

Vill du som student på Läkarprogrammet använda medicinsk humaniora som ett sätt att anlägga nya perspektiv på ditt examensarbete eller i din uppsats? Det är många som hittills utnyttjat möjligheten att använda humanistiska eller samhällsvetenskapliga metoder och material för att studera medicinskt relevanta frågeställningar i uppsatser.

Vid Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora finns det tillgång till handledare från många ämnen. Inriktningen mot medicinsk humaniora innebär att uppsatsämnet väljs förhållandevis fritt, i samråd med handledaren. Uppsatser skrivs både på Termin 5 och Termin 10 på läkarprogrammet i Lund.

Här finns möjlighet att utforska patientperspektiv, konstnärliga perspektiv, historiska perspektiv, kulturella/samhälleliga perspektiv eller språkliga perspektiv på exempelvis sjukdom, diagnoser, läkarroll och möten med vården.

Exempel på tidigare uppsatsämnen

Hittills har uppsatsämnena framför allt rört sig inom estetiska vetenskaper (litteratur, självbiografi, film, konst), intervjustudier, medicinhistoria och språkvetenskap.

Estetiska vetenskaper: Skönlitteratur, självbiografi, essä

• The heavy burden of being fat. Depictions of overweight in contemporary autobiographical narratives.
  • Sheltered but stigmatized. A literary case study of the inpatient experience before and after the deinstitutionalization of psychiatric care.
  • Human value and medical advancement in conflict. A literary analysis of organ donation programmes in dystopian fiction.
  • Portrayals of psychosomatic illness. An analysis of literature in dialogue with medical history.
  • Epidemiological narratives. Albert Camus’ The Plague read in the time of corona.
  • The Clinical Eye: Intuitive Decision-Making in Contemporary Medical Essays.

Estetiska vetenskaper: Film

• Addiction on the Silver Screen. An analysis of wide-spread portrayals of drug-addiction in movies.
  • Young death in film – Exploring the sick-lit genre and its impact on the physician-patient interaction.

Medicinhistoria

• Svenska medicinska reseskildringar under och strax efter första världskriget

Intervjustudier

• Difficult Conversations – A Qualitative Study on the Meeting Between Nurses and Vaccine Skeptical Parents in the South of Sweden.
  • “Never felt this ignored” – An interview study of medical students’ experiences of racial discrimination.

Språkvetenskap

• Patients, physicians and medicine in journals – a textual analysis.

Kontakt uppsatshandledning

Katarina Bernhardsson
Katarina [dot] Bernhardsson [at] litt [dot] lu [dot] se (Katarina[dot]Bernhardsson[at]litt[dot]lu[dot]se)